Columns

Artrose: oud en versleten? (2) - Ivo von Oven

© Knijnenburg Producties 2012

Ivo von Oven   25-11- 2013

Artrose: oud en versleten? (1)

Artrose is de officiële naam voor gewrichtsslijtage. Maar wist u dat gewrichten helemaal niet kunnen slijten? En wist u dat artrose ook kan ontstaan wanneer een gewricht te weinig wordt belast?
De volgende keer ga ik op deze vragen in en zullen we zien hoe dat zit, maar in deze eerste column begin ik met enige uitleg over deze aandoening.

Bij artrose wordt het laagje kraakbeen in het gewricht geleidelijk dunner. Het komt vaak voor, vooral bij ouderen en vaker bij vrouwen dan bij mannen. Het komt het meeste voor in de knie, heup en wervelkolom (nek en lage rug). Op jongere leeftijd kan ook artrose bestaan door eerdere letsels of een afwijkende stand. Meestal neemt artrose toe, maar het tempo is verschillend en soms stabiliseert het zich.
De symptomen zijn pijn, bewegingsbeperkingen en start- en ochtend­stijfheid. Maar niet altijd, het kan ook dat iemand geen of nauwelijks pijn heeft. Wel is de kans op pijn en problemen groter bij ernstigere afwijkingen. De pijn hangt ook samen met de mate van irritatie van het gewrichtskapsel. Gewrichtszwelling kan ook optreden.
Artrose kan men goed zien op een röntgenfoto. De ernst van de afwijkingen zegt niet altijd wat over de klachten. Bij ouderen is er vrijwel altijd wel artrose te zien.

Wat de oorzaak van artrose is weten we niet precies. De medische wetenschap gaat ervan uit dat er factoren zijn die een rol spelen bij het ontstaan van artrose, b.v. genetische aanleg, leeftijd, zwaar werk, letsels, afwijkende stand van botten en overgewicht. Overbelasting wordt als de belangrijkste factor gezien.

De behandeling hangt af van de symptomen en de ernst van de afwijking. Aan het artroseproces kan niet veel gedaan worden. Wel kunnen we proberen om klachten en symptomen te verminderen of voortgang te remmen. De gebruikelijke behandeling bestaat uit pijnstillende/­ontstekingsremmende medicijnen, fysiotherapie en in een later stadium een operatie.
De fysiotherapeut draagt zorg voor begeleiding en behandeling. Doel is de gewrichtsbeweeglijkheid, de spierkracht en activiteiten te verbeteren of te onderhouden. Uit recent onderzoek betreffende heupartrose is gebleken dat manuele therapie een meerwaarde kan hebben.
Bij ernstige artrose met veel problemen kunnen bepaalde gewrichten geopereerd worden. Een gewrichtsprothese is de bekendste operatie en wordt veel toegepast bij knieën en heupen ("nieuwe" knie of heup). Een ander voorbeeld is het vastzetten van twee of meer wervels.
Het effect van glucosamine en/of chondroïtinesulfaat, stoffen die mogelijk de afbraak van kraakbeen remmen of het herstel ervan bevorderen, is niet bewezen.

De volgende keer leg ik uit waarom gewrichten niet slijten, ondanks dat het kraakbeen steeds dunner wordt.

Ivo von Oven - manueeltherapeut